Recensie: Divergent (2014)

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 3 uit 5

Regisseur: Neil Burger

Acteurs: Ashley Judd, Ray Stevenson, Shailene Woodley, Theo James

Genres: Drama, Actie, Avontuur, Sci-Fi

Dystopische film die veel doet denken aan de Hunger Games series.

De Divergent boeken reeks heeft zich in het verleden bewezen en bleken vooral populair onder jongeren. Nu is de boekenreeks toe aan een verfilming.

We gaan in deze recensie niet tot in de detail de film vergelijken met het boek, dat is zinloos wat ons betreft. Er worden altijd compromissen gesloten bij het verfilmen van een boek. Zolang de film aansluit bij de essentie van het boek is het voor ons geen probleem.

divergent movie screens

Het type film

Over het algemeen doen films en boeken met een dystopische karakter het goed onder jeugdige lezer en kijkers. Een dystopie is het tegenovergestelde van een utopie. Wikipedia omschrijft een dystopie als volgt; Een dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Niet heel vrolijk allemaal maar dat hoeft ook niet altijd.

De film start in Chicago een onbekend jaartal vermoedelijk ergens in de toekomst, wij denken 2212 of misschien wel 2123. Wij weten het niet precies en de film zelf gaf hier geen uitsluitsel over. Het voelt modern en sci-fi aan, dus zal ver in de toekomst plaatsvinden. De stad, Chicago is afgesloten met een groot hek, niemand kan de stad in of uit. De bewoners van de stad zijn verdeeld in verschillende groepen ofwel fracties. Deze fracties zijn gebaseerd op de verschillende persoonlijkheden en karaktertrekken van de bewoners van de stad. Er zijn in totaal vijf verschillende persoonlijkheden waar onderscheid tussen gemaakt wordt.

Divergent fracties

Persoonlijkheden

De vijf fracties (persoonlijkheden) die stad rijk is zijn de Candor welke staat voor oprechtheid, Abnegation voor zelfverloochening, Dauntless voor onverschrokkenheid, Amity voor perfectie en Erudite welk staat voor geleerdheid. Allemaal niet heel spannend natuurlijk in echte leven kun je personen ook onderscheiden op basis van hun persoonlijkheid maar gebeurt dat natuurlijk niet zo distinctief. De hoofrolspeelster uit de film Beatrice wordt gespeeld door Shailene Woodley o.a. bekend van de indie film The Spectacular Now en The Descendants. Karakter Beatrice is geboren binnen de groep Abnegation. Bij je geboorte wordt je automatisch toegewezen aan een fractie. Op het moment dat je je 16de levensjaar bereikt wordt er nog een persoonlijkheidstest afgenomen en kan er eventueel nog gewijzigd worden bij welke groep je wil horen. De meeste bewoners blijven bij dezelfde groep.

Toch zijn er een aantal die toch een andere keuze maken of worden gedwongen een andere keuze te maken. Er zijn ook personen die als persoonlijkheidstest de uitkomst hebben dat ze bij alle groepen aansluiten of meerdere groepen. Meerdere persoonlijkheden of persoonlijke trekken. Deze personen worden de Divergents genoemd of divergente. Er zijn hier overeenkomsten met de divergente evolutieleer, maar zo diep gaat de film niet.

Clichématig

De hoofdrolspeler Beatrice is zo’n divergente persoonlijkheid. Eerder was ze aangesloten bij de Abnegation faction maar heeft raakvlakken met alle fracties toch kiest ze ervoor om zich aan te sluiten bij de Dauntless fractie. Doordat ze nergens bij hoort en toch overal. Beatrice raakt bevriend met de andere Divergent Theo. Theo is de instructeur van de Dauntless fractie. “Four” Theo James. Clichématig als films doorgaans zijn voor jongvolwassenen worden Tris (Beatrice) en Four verliefd op elkaar en nemen ze het samen op tegen het systeem.

Divergent vs Hunger Games

Conclusie

Van het begin tot het einde is een lange zit misschien wel te lang. Als de film je weet te pakken is twee en een half uur zo voorbij. Ben je na een uur verveelt dan is twee en half uur een marteling. De film bevat alle ingrediënten voor een goede dystopische film. De acteurs Woodley en James klikken goed in de film. Het thema van de film is actueel te noemen. Zeker met alle privacy schendingen door overheden de afgelopen tijd. De goede soundtracks maken de film af.

Toch als kijker kregen we sterk een “Hunger Games” deja vu bij het bekijken van deze film. Het zal ons dan ook niet verbazen dat Divergent een opvolger gaat krijgen. Te veel is onduidelijk aan het einde van de film en laat ruimte open voor een vervolg net als bij de Hunger Games het geval was. Dit maakt van de film een melkkoe en te gemaakt. Toch is Divergent vermakelijk en afwisselend genoeg en is de cinematografie en de audio prima in orde. Daarom krijgt Divergent van ons een 7,0

Bekijk de trailer van Divergent

Soundtrack van Divergent, Ellie Goulding

Soundtack Divergent op Spotify: Various Artists – Divergent: Original Motion Picture Soundtrack