Recensie: Edge of Tomorrow (2013)

03-06-2014 door Tom

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 4 uit 5

Regisseur: Doug Liman

Acteurs: Bill Paxton, Brendan Gleeson, Emily Blunt, Tom Cruise

De film Edge of Tomorrow zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel gaat zitten. Een verrassende film in het sci-fi genre.

Edge of Tomorrow screens recensie

Edge of Tomorrow is de laatste film binnen het steeds groter wordende sci-fi genre. Ook in Edge of Tomorrow gaat het om een welbekend recept; mensen tegen aliens. Major William Cage wordt gespeeld door Tom Cruise welke wordt uitgezonden om te vechten tegen aliens dit terwijl Major Cage nog geen enkel ervaring heeft in gevechtssituaties.

Groundhog Day maar dan anders

Cage dreigt bijna vermoord te worden in de oorlog tegen het intergalactische gespuis maar wordt gevangen in een soort van tijdsloop, die zich maar blijft herhalen. De film doet denken aan Groundhog Day met in de hoofdrol Bill Murray. In Groundhog Day bevindt acteur Murray zich in herhalend scenario. Net als Murray moet Cruise elke dag dezelfde aanvallen uitvoeren, keer op keer weer.

Cruise weet op een briljante wijze de gevangene, officier William Cage te spelen. Dit zorgt ervoor dat de Edge of Tomorrow een verfrissend originele en komische film is. De film maakt op een goede manier gebruik van de herbeleving waarin Cruise zich bevind en weet hier uit grappige dialogen te destilleren. Ondanks het herhalende scenario weet de film toch grappig en spannend te blijven.

Emily Blunt in Edge of Tomorrow

Terwijl Cruise zich bezighoudt met repetitieve dagelijkse activiteiten, weet Emily Blunt (Rita Vrataski) de aliens te verslaan op een agressieve wijze, dit doet de kijkers herinneren aan feit dat er gekeken wordt naar een actiefilm. Ze is niet direct onder de indruk van Major William Cage en heeft eens sterke reputatie als elite soldaat. Blunt is de sterke vrouwelijke actie figuur waar filmenthousiasten de afgelopen jaren op hebben gehoopt.

Goede chemie

Als en Blunt en Cruise uiteindelijk samen beginnen te werken in hun intergalactische strijd blijken hun karakters uitstekend bij elkaar te passen en vormen ze een geweldig vechtteam. De twee ervaren acteurs weten elkaar goed aan te vullen. Dit valt vooral op door de goede chemie. Dialogen voelen nooit geforceerd of moeilijk aan, dit zorgt ervoor dat film prettig is om naar te kijken en het tempo er goed in houdt. Wij vonden de film geen moment saai.

De film slaagt erin om interessant te blijven en weet te kijker goed te entertainen. Een goed en geloofwaardig verhaal dat er voor zorgt dat kijker geboeid blijft. Bovendien ziet de film er fantastisch uit en is het geluid dat beelden moeten ondersteunen van de bovenste plank. Edge of Tomorrow is een van weinige films waarbij het de verschillende camerastandpunten en bijbehorende geluiden geweldig zijn. De verschillende filmhoeken helpen de kijker als het ware deel te laten nemen aan de film. Je voelt je als kijker betrokken bij de film.

Conclusie

"Edge of Tomorrow" is een zeer goed gemaakte film die een goede balans weet te creëren tussen komische, dramatische en actievolle momenten Blunt en Cruise laten zeer goede acteerprestaties zien en weten elkaar prima aan te vullen. Deze film zal bioscoopbezoekers vermaken van begin tot eind. De goede balans tussen humor, actie en daarbij verpletterende beelden en geluid maken de films een succes, daarom belonen wij de film met 7,8.

Bekijk de trailer van Edge of Tomorrow