Recensie: Filth (2013)

27-05-2014 door Tom

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 3 uit 5

Het scheelde maar weinig of de film Filth met o.a. James Mcavoy, Jamie Belle en Eddie Marsan was er nooit geweest vanwege de schokkende beelden en dito verhaallijn.

filth movie recensie2

Aanhouder wint

Uiteindelijk is de film er toch gekomen, en zijn bepaalde elementen een beetje afgezwakt om zo toch te kunnen voldoen. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Irvine Welsh die bekend is van de film Transpotting. De film vertelt het verhaal van Bruce Roberson een manipulatieve politieman die gespeeld wordt door James McAvoy. De acteur James McAvoy is o.a. bekend van de films Atonement (2007), Wanted (2008), Starter For 10 (2006). McAvoy blijkt een veelzijdig acteur die goed tot bloei komt in de film Filth. Mcavoy heeft waarschijnlijk een goede indruk achterlaten met de film Wanted (Angelina Jolie, Morgan Freeman) wat er toe heeft geleid dat men hem hiervoor heeft gecast, wat geen slechte keus geweest is, Mcavoy is geknipt voor deze rol.

Getikt

De agent Robertson heeft een hoop vervelende eigenschappen die ervoor zorgen dat het een bijzonder onaangename persoonlijkheid is. Een aantal negatieve eigenschappen van de agent Robertson zijn de misantropische houding, de haat naar alles en iedereen en zijn manipulatieve eigenschappen die later goed aanbod komen tijdens het verloop van de film. Op het moment dat Robertson in aanmerking komt voor de functie politie inspecteur wil hij er alles aan doen wat in zijn macht ligt om de functie te krijgen.

Roberston heeft een slechte relatie met zijn vrouw en is overtuigd van het feit dat een promotie de relatie met zijn vrouw kan redden. Om die promotie te krijgen doet hij er alles aan zijn tegenstanders te verslaan, dit door agenten tegen elkaar op te zetten en uit te spelen, dit allemaal gevoed door de invloed van alcohol en drugs. Op een gegeven moment begint zijn levensstijl hem parten te spelen. Ondanks zijn afgetakelde toestand weigert Robertson de strijd op te geven en moet en zal hij gepromoveerd worden tot politie inspecteur.

Obsessief

McAvoy lijkt geknipt voor deze rol en weet de knettergekke Bruce op realistische manier neer te zetten. De van oorsprong Schotse acteur mocht zijn eigen dialect gebruiken tijdens de film, bij eerdere films werd de acteur nadrukkelijk verzocht zijn dialect achterwege te laten. Nu Mcavoy zijn dialect kan gebruiken lijkt de acteerprestatie van de acteur alleen maar ten goede te komen in het neerzetten van een sterke rol.

Meeslepend

De film bestaat uit drie fases. Het begin van de film verteld wie Bruce Robertson eigenlijk en waar zijn leventje om draait. Op het eerste gezicht lijkt Bruce een doorsnee man waarmee menig man zich kan identificeren. Naarmate de film vordert en de strijd om de promotie onder de aandacht komt ontstaat er een soort van gedaante wisseling. De op het eerste oog gemiddelde agent, laat zijn ware aard zien wanneer alle vuiligheid in wordt gezet om maar de rol van politie inspecteur te krijgen. Het einde van de film laat de kijker in shock achter.

Conclusie

Ben je een fan van de film Burn After Reading, Bad Santa dan zul je deze film geweldig vinden. Volgens ons is Filth is een vermakelijke maar ook goede film en krijgt daarom een 7,5.

Bekijk de trailer van Filth