Recensie: Maleficent (2014)

28-05-2014 door Tom

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 3,5 uit 5

Acteurs: Angelina Jolie, Elle Fanning, Imelda Staunton, Juno Temple, Lesley Manville, Sharlto Copley

Genre: Biografie

Een nieuwe blik op het sprookje Doornroosje

Om je eraan te herinneren hoe goed Frozen is, bekijk je Maleficent (Maleficent is Latijn voor kwaadaardig). Maleficent is de blockbuster voor deze zomer waar Disney alle hoop op heeft gevestigd. Disney heeft als het ware met Maleficent een opgepoetste versie neergezet van het sprookje Doornroosje, uit 1959.

Maleficent (Angelina Jolie) is misschien wel een van meest bekende slechteriken van Disney. Toch is er veel onduidelijk rondom deze persoonlijkheid en hoe het komt dat deze fee zo gemeen is geworden. Maleficent vertelt als het ware het verhaal van Doornroosje vanuit het perspectief van Maleficent.

maleficent recensie 20143

Betoverde bos

De film begint in een periode die je best zou kunnen omschrijven als de middeleeuwen. Een voice-over begint te vertellen over twee verschillende landen. Het ene land een betoverd bos, een gebied met allerlei rare wezens waartoe ook feeën behoren. Maleficent is een van die feeën uit het betoverde bos. Op een gegeven moment komt Malficent in contact met Stefan (Sharlto Copley). Stefan is geen fee maar een mens. Stefan was in het bos om een diamant te stelen. Er ontstaat vervolgens een vriendschap uit de ontmoeting, die uitgroeit tot liefde tussen de twee. Die liefde blijkt niet sterk genoeg en gaat verloren door de ambities van Stefan. Dit heeft als gevolg dat Maleficent rancuneus en boos achterblijft en zweert Stefan te wraken.

Niet alles is slecht aan de personage Maleficent. Slaagt de film erin Maleficent ook sympathiek neer te zetten? Dat denken wij wel, het komt de balans in het verhaal ten goede. Eerst zien we een vrolijk en verliefd personage, vervolgens zien we een personage dat wordt bedrogen door de onsympathieke Koning Stefan. Om tot een goed oordeel te kunnen komen over de kwade fee is het van belang te zien wat ervoor heeft gezorgd dat de fee zo kwaad en slecht heeft kunnen worden. Al snel merk dat je dat Stefan niet de meest aardige persoon is en Maleficent slecht behandeld. Dit merk je vooral aan de manier waarop Koning Stefan de naam van Maleficent in zwaar schots dialect weet uit te spreken.

maleficent recensie 2014

Acteerkwaliteiten

Angelina weet goed de personage neer te zetten van Maleficent. Zo weet ze bijzonder goed de rol uit de animatiefilm te vertolken en weet ze door sterk acteerwerk een geloofwaardige boze fee te vertolken. Griezelig goed is soms de mimiek van Jolie, de manier waarop de vloek wordt uitgesproken over de kleine Aurora (de latere Doornroosje) is een goed voorbeeld hiervan.

Ons oordeel

Maleficent is absoluut een goede poging om het verhaal te vertellen vanuit een andere perspectief. Angelina Jolie is na 4 jaar afwezigheid in de filmwereld weer helemaal op in top in vorm en laat indrukkwekkende acteer kwaliteiten zien door een aardige maar toch griezelige personage weet neer te zetten. De vormgeving van de film is ook prachtig gedaan, een ware verbetering ten opzichte van de animatiefilm. De film krijgt van ons een 7.

Luister de soundtrack van Maleficent hier

Bekijk de trailer van Maleficent 2014