Recensie: Palo Alto (2013)

20-08-2014 door Tom

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 3 uit 5

Olap Otla

Palo Alto is een typische ‘coming of age’ film geregisseerd door Gia Coppola. De achternaam Coppola is geen onbekende naam in de filmwereld en laat van menig film enthousiasten het hart sneller kloppen.

Bij het uitzoeken van de film, dachten we aan de voorgaande films waarin Palo Alto een rol speelde, computers opstartende bedrijven en techniek. De titel doet vermoeden dat de film gaat over een Startup. Maar dat blijkt allerminst het geval, een beetje misleidend.

palo alto film1

Keep in the family

Gia Coppola is de zus van Sohia Coppola en dochter van Francis Ford Coppola (Godfather trilogie). Sophia Coppola regisseerde o.a. de films ‘Virgin Suicides’ (1999), ‘Lost In Translation’ (2003) en haar meest recente film ‘Somewhere’ uit (2010). James Franco is onder andere bekend van de film Spring Breakers (2012). Wat een soortgelijke doelgroep heeft als Palo Alto. Spring Breakers was een vergezochte bijna surrealistische film. Palo Alto is precies het tegenovergesteld van Spring Breakers en is een stuk realistischer.

De film volgt het leven van een drietal tieners en hun avonturen. April (Emma Roberts) een meisjes dat op voetbal zit en wat timide is. Als bijbaantje past ze op het kind van haar voetbaltrainer (James Franco). Teddy (Jack Kilmer) en Fred (Nat Wolff) zijn elkaars beste vrienden. Teddy is een rustig verlegen introverte personage terwijl Fred precies het tegenovergestelde en extrovert is.

palo alto picture 4

Wat volgt is zijn momenten uit het dagelijks leven van de drie tieners. Hoe gaan ze om met het opgroeien en tegen welke problemen de drie aan. Op een avond na een van de vele feesten veroorzaakt Teddy een botsing met zijn auto. Teddy is dronken en heeft grote bek tegen de agent die hem aanhoud. Voor het veroorzaken van de botsing moet hij een taakstraf verrichten van 150 uur, in een bibliotheek en bejaarden tehuis. De taakstraf lijkt een positief effect op Teddy te hebben. Dit blijkt in verantwoordelijkheid en zorg voor anderen. dit is goed te merken in later stadium van de film.

Fred is een rebel, extravert en luidruchtig, de gangmaker. Fred heeft een oogje op Emily (Zoe Levin). Emily heeft niet een goede naam en lijkt geen geschikt relatiemateriaal. Fred blijkt meer te willen dan Emily die gewoon vrij wil zijn. Op een gegeven moment begint Fred, Emily te irriteren wat mede komt door zijn luidruchtigheid en roekeloze gedrag. Eerder werkte de luidruchtigheid van Fred aanstekelijk maar nu irriteert het Emily.

palo alto 2014 10

April, woont in een relatief stabiele omgeving maar lijkt de connectie met haar ouders te zijn verloren. Teddy heeft altijd al een oogje gehad op April maar daar bleef het bij. Ook April had gevoelens voor Teddy, maar die ebde snel weg nadat Teddy zich liet verleiden door Emily, die bekend staat als het meest goedkope meisje van de school. Dit voorval heeft ervoor gezorgd dat April, Teddy heeft moeten loslaten. Dit heeft als gevolg dat April ingaat op de avances van haar voetbaltrainer (James Franco) en komt erachter dat zij niet enige is die op het kind van haar trainer ‘past’.

Later komen Teddy en April elkaar tegen op een feestje in een buitenwijk in Palo Alto. Tijdens het feestje spreekt Teddy openlijk zijn gevoelens uit voor April. Eind al goed zou je zeggen. Ondertussen probeert Fred een vriendin van Emily te maken. Emily zit daar niet op te wachten. Nadat Fred probeert met Emily te zwemmen die niet wil, slaat ze hem neer met een lege wijnfles. Fred weet niet precies wat hem overkomt en raakt in paniek.

palo alto 2

Grappige Feitjes

Val Kilmer speelt in de film en zijn zoon Jack Kilmer speelde de rol van Teddy. April Roberts is een nichtje van Julia Roberts. Gia Coppola de regisseur van Palo Alto is de zus van Sophia Coppola en de dochter van Francis Ford Coppola. Francis Ford Coppola regisseerde de bekende film 'The Godfather'. 'Keep It In The Family' zal er wel gedacht zijn.

Concluderend

het verhaal is flinterdun en cliché, toch weet de film wel te boeien wat mede komt door de fanatische cinematografie en de keuze voor geluid. Hoe ze het doen is mij altijd onduidelijk maar de Coppola's weten altijd heel veel sfeer in de films te krijgen. Ook weten de nog relatief jonge acteurs een goede acteerprestatie neer te zetten.

Best een goede film, maar weet niet uit te blinken. Als je een fan bent van het Sophia Coppola en Francis Coppola, moet je deze film absoluut zien. Wij geven de film een 7.

Soundtrack Palo Alto Devonte Hynes – Palo Alto