Recensie: Two Days, One Night (2014)

03-07-2014 door Tom

0 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 4 4.5 5 4 uit 5

Regisseurs: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Acteurs: Fabrizio Rongione, Marion Cotillard

Franstalig drama van de broers Dardenne met in de hoofdrol Oscar winnares Marion Cotillard

Even iets helemaal anders. Dit keer een drama met in de hoofdrol de Franse actrice Marion Cotillard. Deux Jours, Une Nuit. In het Nederlands “Twee Dagen Een Nacht”. De Engelstalige titel is “Two Days, One Night”.

De broers Dardenne maken eigentijdse en vooral sociaal bewuste film, die eenvoudig lijken in eerste instantie, maar toch vaak gecompliceerder en gemaakt met veel compassie en wijsheid. “Two Days, One Night” lijkt direct het beste werk dat de broers de afgelopen jaren hebben afgeleverd. Eerdere werken van broers zijn 'The Child' en 'Rosetta.

Two Days One Night

In de film wordt de hoofdrol gespeeld door de Oscar winnende Marion Cotillard. Cotillard vervult de rol van een jonge moeder Sandra die onlangs is ontslagen is uit een fabriek die zonnepanelen fabriceert. Haar ontslag zorgt ervoor dat Sandra in een depressie vervalt en niet goed weet wat te doen. Tijdens haar afwezigheid op het werk is door haar 14 van haar 16 collega's besloten dat zij hun bonussen willen behouden. Ze hadden de keuze om de bonussen in te leveren en daarmee zou Sandra haar baan kunnen behouden. Daarvoor hebben ze niet gekozen waardoor Sandra op straat is komen te staan.

Dankzij haar man Manu (Fabrizio Rongione) weet Sandra haar werkgevers over te halen om nog een keer te stemmen om zo te proberen haar collega's over te halen toch de bonussen in te leveren om zo haar baan te kunnen behouden. De vraag is gaat het Sandra lukken haar collega's op een lijn te krijgen zodat ze kan blijven werken en hoe weet ze haar collega's over te halen haar te steunen.

Meeslepend

Wat volgt kan een beetje aan voelen als repetitief. Een voor een gaat Sandra langs al de huizen van haar collega's om zo met hen te praten om voor haar te stemmen. Hier heeft ze twee dagen en een nacht de tijd voor. Het goede aan de film is dat het de kijker weet te betrekken in het verhaal, je gaat jezelf afvragen wat je zou zelf zou doen in een vergelijkbare situatie. De film weet de kijker in het verhaal te zuigen en vraagt de kijker een standpunt in te nemen. Het vraagt je als kijker zorgvuldig zaken af te wegen en je te verplaatsen in een ander of je nu voor of tegen bent er is geen foute beslissing.

Two Days One Night 2

Sandra is is gesloopt door de stemmingen en het ompraten met haar collega’s. De fysieke kant van de voorstelling is briljant behandeld door Cotillard, die toont Sandra bijna het verliezen van de macht van meningsuiting, niet in staat om de woorden uit haar mond te krijgen. Cotillard vecht niet alleen voor werk maar ook voor haar leven. Ik besta niet, ik ben niets, helemaal niets'

Oordeel

Deux Jours, Une Nuit is een politiek drama welke uitdagend is voor de kijker je aan het denken zet en bijzonder goed geacteerd is. Elke ontmoeting met haar medewerkers is anders en verteld een ander verhaal, laat verschillenden motieven zien en maakt dit begrijp baar voor de kijker. Als je een fan bent van Franstalige en Belgische films dan is dit absoluut een aanrader. Misschien is Deux Jours, Une Nuit de beste film van de gebroeders Dardenne. Wij beoordelen de film met een 7,5.

Bekijk de trailer van Deux Jours, Une Nuit